23 februari 2010

Vi landade i Paris tidigt på morgonen, runt 06.00, och det första vi gjorde var att leta efter en utgång så vi kunda röka våran första cigarett på 12 timmer, och det var nog det godaste på länge! haha
Efter det så begav vi oss till ett litet café där vi satt och tog det lugnt innan vi begav oss mot metron som skulle ta oss in till stan.
Vi hade bokat biljetter till en såndär röd dubbeldäckar-buss som skulle ta oss runt i Paris.
Det var ungefär 6 grader, mulet och regn och där gick jag i endast skinnjacka eftersom jag är smart och glömmer min tröja i Kapstaden.
Som tur var hade Jonathan en jacka som jag kunde låna.

När vi kom in till Paris så gick vi först till Notre Damé och det var verkligen häftigt att se!
Vi gick även in i Katredalen och det var hur fint som helst, jätte mäktigt att se faktiskt.
Därefter hoppade vi på bussen som tog oss på en rundtur i staden då vi såg olika museum och häftiga byggnader.
Vårt andra stopp var vid Triumphbågen där några bestämde sig för att gå de cirka 400 trappstegen upp.
Jag och Christer gick däremot och köpte kaffe till oss och Jonathan på Starbucks, och det var nästan lika gott som det var i USA.

När de som gick upp för Triumphbågen kommit ner gick vi till en liten mysig restaurang som vi bestämde oss för att äta på.
Vi fick välja mellan pasta med kyckling eller lassagne och jag valde kycklingen, men när jag såg och smakade på lassagnen så slog det mig att jag borde valt det i stället. Men gott var det i alla fall!

Efter maten så hoppade vi på bussen vid Triumphbågen igen och begav oss mot nästa stopp - nämligen Eifeltornet.
Det var högre än jag hade tänkt mig och nu hade jag sett det i verkligheten.
Dock så duger det ju inte med att bara se det, jag var ju tvungen att åka upp i det också!
Så jag, Sara, Amanda, Jonathan, Dennis och Robert valde att betala 100 svenska kronor för att åka till toppen av tornet.
Tyvär så var det väldigt molnigt, men det var ändå en makalös utsikt!

Efter Eifeltornet så var det dags att hoppa på nästa buss tillbaka till Notre Damé och sedan vidare till metron och flygplatsen.
Nu väntade en 2 timmar lång flygresa tillbaka till Sverige, men först blev det så klart att handla lite i taxfreen.

När vi sedan landade på Landvetter fick vi återigen se snö och känna av kylan!
Vi möttes sedan av föräldrar, diverse pojk- och flickvänner och klasskompisar som hade en "Välkomna hem" skylt med sig. Tänk vad glad man kan bli av en sådan liten gest!

Jag och My åkte sedan med hennes mamma tillbaka till Borås. Hon körde mig till Ekås, vi tog varsinn cigg och sedan var det att krama mamma och pappa innan jag somnade som en stock med datorn i knät!


Notre Damé


Inne i katredalen


Inne i katredalen


Triumphbågen


Louis Vuitton


Eifeltornet från bussen


Utsikten från eifeltornet


Utsikt från Eifeltornet


Jodå, det var en bit upp. Eller ner, vilket man vill


Triumphbågen från Eifeltornet


My, Erika, Robert, Linn, Annika och Sara på flygplatsen


Nästan hela klassen väntar på att få komma hem


Back to the snow

Kort och gott så har detta varit den bästa resan i mitt liv!


Kommentarer
Postat av: JENNY

verkligen fina bilder!

2010-03-15 @ 18:35:26
URL: http://jennyjanssons.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0