9 februari 2010

Nu var det andra dagen i skolan och både vi och eleverna började förstå att vi var där.
Det var en hel del av eleverna som pekade på oss och sa "Look! Swedish people" när vi gick förbi och man skapade ännu fler nya kontakter.
Schemat var samma varje dag, så inga ändringar på den fronten.

Efter skolan, runt ett ungefär, så begav vi oss mot Canal Walk. Även Becca och Nicole var med.
Canal Walk är ett gigantiskt shoppingcenter med runt 600 affärer och restauranger, helt galet! Tur att jag inte gick själv, för då hade jag tappat bort mig både en och tre gånger kan jag lova.
Började med att jag, Amanda, Erika, Hanna, My, Becca och Nicole köpte lite mat och gick ut och satte oss i solen och åt. Mycket härligt!
Sedan började shoppingen och jag utökade min resväska med lite mer kläder.
Sedan träffade vi John, Nicoles bror, Bonito och hans tvillingbror Lorenzo. Gick ut och tog en cigg och tjötade lite smått. Dem frågade om vi ville dricka på kvällen, vilket vi egentligen inte fick eftersom att det var ett projekt med skolan, men det var klart att vi ville det.
Regler är till för att brytas? Skämt o sido, men vi beställde i alla fall lite dricka. Brutal Fruit, det är ungefär som Bacardi breezer, fast jättemycket godare!

Dem åkte iväg till "Systembolaget" och vi fortsätte irra omkring i det gigantiska köpcentret innan vi åkte tillbaka till skolan för en Valentinesday dinner som årskurs 11 (tvåan på gymnasiet här hemma) hade ordnat.
Maten var jättegod och det var väldigt trevligt!
Dock så märker man att dem inte lär sig lika mycket om servering som vi gör här på John Bauer, dem får ju heller inte inrikta sig på det på samma sätt som vi får, men lite koll borde man ju ändå ha.
Tror till och med att jag skulle kunna göra det bättre än dem.

Efter middagen så begav vi oss hemåt och senare på kvällen så kom alla vi som skulle dricka till våran lägenhet och det blev en väldigt trevlig kväll!
Däremot så blir man väldigt lätt påverkad där nere i värmen. Helt sjukt hur solen och värmen kan påverka en.

Ena ingången till Canal Walk

Restaurangerna var samlade på ett ställe

Canal Walk's framsida

Lorenzo, John, Bonito, Nicole och Becca

Valentinesday dinner

8 februari 2010

Vi gick upp vid 8.00 för att för första gången åka och vara med i skolan, Abbotts College. Alla var väldigt nervösa men samtidigt förväntansfulla över hur det skulle gå och hur det var att gå i skolan i Kapstaden.
Vi var i skolan runt 9.00 och hade ett möte med deras rektor Mr Moolman, som också var med i Sverige.
Han berättade om skolan, hur det gick till på lektioner, vad dem hade för policy och så vidare.
Sedan fick vi ett personligt schema över vilka lektioner vi skulle vara med på.
Mitt är följande:
Lektion 1: Business Studies
Lektion 2: Drama
Lektion 3: Engelska
Lektion 4: Hospitality (Hotell och Restaurang)
Lektion 5: Geografics
Lektion 6: Hospitality 12
Den största skillnaden mellan deras lektioner och våra lektioner här på John Bauer är att deras lektioner är 45 minuter långa. Dem har 6 lektioner med en 20 minuters rast på förmiddagen. Deras sista lektion slutar klockan 1 och därefter får dem hjälp med deras läxor och saker som de ligger efter med. De får heller ingen lunch på skolan, utan dem får köpa mackor/snacks och dricka i en liten kiosk dem har i skolan.
På John Bauer har vi max 2 lektioner per dag á 3 timmar, plus en 20 minuters rast på förmiddagslektionen, en timmas lunch och en 20 minuters rast på eftermiddagen.
Vi har heller inga läxor eftersom att vi på 3 timmar hinner klart med det vi ska göra.

Åter till lektionerna:
Business Studies var väldigt tråkigt och läraren var inte direkt "intresserad" av att jag var där.
Hon hälsade mig inte ens välkommen, utan hon sa bara: "Jaha, är du en av dem från Sverige?" "Vad trevligt, sätt dig på en ledig plats där bak".. Det var det enda hon sa till mig under de 45 minuterna.
Drama och engelska var däremot roligt, mycket tack vara läraren som var väldigt trevlig och entusiastisk.
Hon berättade att hon varit i Sverige och sjöng en snapsvisa för oss. Fan vad vi skrattade! haha
Hospitality lektionen var ganska slapp eftersom att det mesta dem gör på de lektionerna är teori.
Läraren var Betsy, en av dem som var med i Sverige, så hon pratade i alla fall med oss och hon är jätterolig.
Även geografin var helt okej, dock gjorde dem ganska tråkiga grejer men läraren var mycket trevlig och frågade mängder av frågor om oss och om Sverige och Borås.
Hospitality 12 är mer praktisk än vad Hospitality är men det är fortfarande en väldigt stor skillnad från John Bauer.
Här lagar vi maten, om vi har valt den inriktningen, men på Abbotts så får eleverna kolla på en som lagar en maträtt och sen ska eleverna plugga på detta och öva på det hemma.

Första skoldagen var nu avklarad och et hade gått mycket bra. Massa nya människor som man fick kontakt me, vilket är väldigt trevligt!

Efter skolan åkte vi en snabbis till Table View Mall, ett köpcenter som låg en bit bort från våra lägenheter och handlade lite mat.
Vi begav oss sedan hem och slappade vid poolen innan jag, Amanda, Patrick och Jonathan gick till Primi, en restaurang och bar, och tog oss en drink.

Skolan

Ett snyggt dopp i poolen

Tog knappt några bilder denna dagen

7 februari 2010

Idag var det dags för utflykt till olika stränder och till Goda hopps udden (Cape of good hope).
Vi lämnade lägenheterna klockan 9.00 och åkte till Boulders beach för att kolla på mängder av pingviner. En av dem var verkligen en linslus, sprang efter mig och kameran hela tiden. haha
Jätte roliga var dem!
Vi begav oss sedan mot Cape of good hope och det var en ganska spännande och intressant bussresa med en galen busschaufför. Vi såg massa babianer på vägen dit, och då var vi tvugna att stänga alla fönster och låsa alla dörrar eftersom att det är vilda och farliga djur, så dem kunde attakera oss och hoppa in genom fönsterna och sånt.
Det var en väldigt härlig utsikt från berget ut mot havet!
Har fortfarande inte vant mig vid att dem kör på fel sida av vägen, så det gjorde resan ännu mer galen.

När vi kom fram till själva reservatet vid Cape of good hope så väntade en 20 minuter lång vandring ut till udden.
Var väldigt jobbigt att gå i värmen med brända vader och knäveck samt ett dåligt knä.
Men det var verkligen värt det! Utsikten var helt fantastisk!
För er som inte vet vad goda hopps udden är så är det den sydligaste punkten i Sydafrika och det är där som Indiska oceanen och Atlanten möts. Därav alla kraftiga och livsfarliga strömmar.
Förr i tiden så åkte många skepp runt om udden, och hade man kommit över ett av haven så hade man väldigt goda hopp om att inte gå på grund. Därav namnet.

Efter en stund och många kort senare gick vi tillbaka till reservatet och åt mat innan det var dags att åka tillbaka.
Becca, Nicole och Patrick var också med på utflykten och på vägen tillbaka så pratade de svenska med massa människor. Tur att dem inte förstod vad dem sa. haha, var inte de finaste orden dem sa direkt.

På kvällen gick jag, Becca, Nicole, hennes bror John och deras kompis Bonito till en bar på Big Bay och tog några drinkar.
Kom hem tidigt, ungefär runt 23.00 och gick sedan och la mig. Sov som en stock, trots solbrännan!

En strand som vi åkte förbi på vägen

Boulders Beach

Linslusen

Pingviner

På väg upp för berget

En babian på vägen

På väg ut till Udden

Några av oss ute på udden

Jag, Patrick, Jenny och Sara ute på udden

6 februari 2010

Vaknade vid kvart i nio då vi åt frukost och gjorde oss redo för en dag på stranden!
Patrick, Craig och Jason mötte upp oss utanför lägenheterna och började strandpromenaden från Blouberg beach där vi bodde till stranden Big Bay. Det var ungefär 4 kilometer och det var ganska jobbigt att gå eftersom man skönk ner såpass mycket i sanden.
Eftersom att det dessutom var så varmt så passade jag, Erika och Jonathan på att bada när vi kommit en bit.
Det var ganska kallt i havet, men ändå väldigt skönt att svalka sig!

När vi väl var framme så la vi oss på stranden och solade ungefär en timma innan vi gick och åt en bit mat på en restaurang på stranden och sen kollade vi i lite affärer som låg bredvid restaurangen.
Vi gick sedan och la oss på stranden igen med solen som stekte på oss. Svalkade oss med lite vattenmelon, isglass och några dopp i havet!

Vi gick hem vid 16.30, denna gång gick vi inte strandpromenaden, och hade ett litet möte om va vi skulle göra under den kommande veckan.
Efter mötet så gick vi som bor i våran lägenhet och köpte pizza som vi åt på altanen.
Pizzan smakade ingenting över huvudtaget på det stället! Pizza är så mycket godare hemma!

Har bränt mig som fan, speciellt på vaderna och i knävecken, kan inte ens ha benen sträckta..
Ska försöka minska smärtan med en dusch och ännu mer after sun.

Strandpromenaden

Big Bay

Stekarna

Matpaus

Lite fotboll på stranden

Erika och rektorn har det gött

Bröllopspar

Lägenheterna

Solnedgången från balkongen

5 februari 2010

Vi landade i Johannesburg 07.30 Svensk tid, 08.30 i Sydafrika, gick och hämtade våra väskor och sen kom fyra stycken allstända och hämtade oss och våra väskor till rätt incheckning. Vi hade ställt oss i fel incheckning först, och etta gjorde att planet vi skulle åka med till Kapstaden var så gott som fullt.
Vi fick därför dela upp oss. Jag, Annika (våran lärare) Jenny, Hanna, Erika, Sara, Lisa och Martin väntade en timma på nästa flyg.
Vi gick ut och rökte och kände den härliga värmen! Det var nästan 40 grader men väldigt fuktigt.

När vi sedan skulle gå och checka in så ville de som jobbade ha betalt för att dem visade oss och tog våra väskor till rätt incheckning. Annika gav dem R100 (R=Rand, R1=1kr) och dem blev sjukt arga för att det var allt dem fick.

Vi checkade in och satte oss sedan på en pub och drack cola samt rökte några cigg innan planet till Kapstaden skulle lyfta.

Flygresan tog ungefär 2 timmar och var väldigt guppig på grund av alla berg, men det gick bra ändå.
När vi landae stod Becca, Jason, Nicole och Louis och väntade på oss med vårat bagage.
Resten av eleverna hade varit på flygplatsen och mött upp de som kom med det första planet.
Det var så roligt att se dem igen, och det var sjukt varmt och härligt!

Vi åkte med deras skolbuss och Charles som är deras chaufför till våra lägenheter som var sjukt fina!
Jag fick sova med Emma, Karin och Erika i första huset på tredje våning med en underbar utsikt mot Table mountain (Taffelberget) och havet, som är på andra sidan vägen, från balkongen.

På kvällen åkte vi till deras skola, Abbotts College, för att ha "Braai" som det heter där nere.
Det är alltså inte droger, utan grillparty.
Alla elever som var med i Sverige var delaktiga under kvällen. Maten var suverän och det var så roligt att träffa alla igen och man hade så mycket att prata om.
Ett mycket bra slut på första dagen i Kapstaden och en mycket bra början på resan!

Puben i Johannesburg

Skolan

Lite folk

4 februari 2010

Dagen började med att mamma hämtade mig och My hos Jari för att bege oss av till Landvetter och planet som gick 12.30.
Vi kunde verkligen inte fatta att vi var på väg och att dagen D var här!
När vi kom fram till Landvetter så var alla väldigt nervösa och uppspelta. Gick igenom säkerhetskontrollerna och köpte fika, samt lite souvernier att ta med till Sydafrikanerna.
Efter fikan var det dags att gå på planet till Paris och en 2 timmar lång flygresa väntade.

När vi landade i Paris gick vi vilse några gånger för att hitta McDonalds, helt förgäves.. McDonalds i Paris var ännu äckligare än hemma i Sverige och personalen var väldigt orutinerade. De gick med våra sugrör och lock till muggarna i munnen, några beställde vitlöksdip men fick curry och så vidare.

Nu var klockan ungefär 5 och vi checkade in och satte oss och tog det lugnt i väntan på nästa plan som skulle ta oss till Johannesburg.
Fikade lite, gjorde en del besök i rökrummet och satt och tjötade tills klockan blev 19.30 då planet lyfte och gjorde oss redo för den 11.5 timmar långa resan.
Jag hade skadat min svanskota några veckor innan vi åkte så jag kunde inte sova på hela resan eftersom jag inte kunde sitta i samma position längre än 5 minuter, så det blev film hela resan!

Bleka fina tjejer på Landvetter

9 gader i Paris, tyckte vi var jättevarmt!

24 februari 2010

Då var man hemma i kylan igen. Fyfan vad mycket snö!
Tänk er att ha gått från +35 grader till -10 på en dag. Usch, inte okej!

Jag har haft det så fruktansvärt bra! Sol, värme, härliga människor och många otroliga upplevelser!
Det kan inte ens beskrivas, varken i ord eller bilder.

Skrev dagbok vad vi gjorde varje dag där nere, så ska uppatera dag för dag i text och bilder senare idag.

Var roligt och komma tillbaka till skolan och träffa lite av folket idag igen!
Nu har jag engelska, ska tenta av kursen idag så har inte tid att skriva så mycket nu.

Sen har jag lovat Karin och Jenny att åka ner till Viskafors och hälsa på dem, sen blir det att åka till Jari.
Sov nämligen hemma i natt så har inte hunnit träffa honom än.

Back to work, hörs senare!

Solnedgången på balkongen en kväll!

4 februari 2010

Hade en supertrevlig lördag när vi firade Madde, fick körkort i måndags och idag bär det av till Sydafrika!!

Om en timma åker vi till Landvetter och flyget går 12.30.
Idag åker vi! :D
Är så nervös men längtar som fan tills imorgon då vi är framme!

I mån om internet ska jag försöka uppdatera så mycket jag kan, annars hörs vi igen den 24 februari!

Ha det så bra här hemma i Sverige och hoppas ni njuter i snön.

Kommer sakna alla här hemma, men ska verkligen ha en underbar tid där nere!

Puss på er alla!

Dagar till AC/DC
Dagar till jag fyller 18!